14.6.2006 | Milan Fridrich
Nahota. Stěží najdete pichlavější společensko-mravní téma.
O víkendu Prahu brázdila skupina naháčů protestujících proti benzínové dopravě a ropě. Událost jsme v televizi natočili a přemýšleli, co s ní? Těžko se dala zařadit do zpráv, protože houpající se přirození, které nešlo nijak logicky zamlžit, byl vážný problém. Porušení zákona. A tak jsme se rozhodli nedráždit dozor a strážce pořádku.
Jenže: Je nahota skutečně vážný problém?
Přiznávám, že jsem ovlivněn Fellinim, který říkal, že křesťanská církev by se měla za tělesný puritanismus a schovávání všeho tělesného zodpovídat před soudem, ovlivňují mě myslitelé popisující odpor k tělu jako strašné dědictví monoteistické kultury bible a koránu. Ano, myslím si, že získaná cudnost má neblahý vliv na lidskou duši, svazuje ji.
Nejde o propagaci pornografie, jen pozitivní vtah k tělu.
Co je na lidském těle tak strašného a rozrušujícího, že ho nelze ukázat ve vší „nahotě“? Co nás nutí pozastavit se nad tím, co vídáme každý večer v koupelně a bez čehož nejsme schopni se rozmnožit?
Co je tak nenormálního na pohlaví, že nesmí na světlo?
Když kdysi Milan Machovec vyprávěl, že mu na katolické církvi vadí jen to, že přiznává chyby až za tisíc let a jakoukoliv změnu pochopí a chytne až příštím století, bral jsem to jako minulost. Jenže onen vztah k nahotě je pozůstatkem onoho zpátečnického, k tělu nepřátelského myšlení. Možná už to ani tak církev nebere, ale zvyk zůstal.
Onen nepřirozený, nesmyslný a směšný zvyk.
Možná někdo namítne, že nahota vyvolává nepříjemné pocity, stejně jako násilí, a je lepší jí unikat, nenechat se rozptylovat předtím, než si pozorování nahoty cíleně vybereme. Ale právě ony pocity pramení z dlouho budovaného podvědomí, že je na ní něco zlého, špatného.
Kdyby nebyly jiné kultury, kde se za nahotu nestydí, nebyl by důvod to řešit. Ale ony jsou. Pokládáme je často za barbary a přitom mají k přirozenosti a nahotě hlubší vztah než my. Není důvod k nadřazenosti.
Je těžké zbavit se myšlenek, které po staletí braly věci tělesné jako hřích. Ale proč?
Několik vybraných komentářů z diskuze
Autor: Jetvart Titulek: Museli bychom být upřímější
Několik důvodů proti nahotě bych měl. Šaty zakrývají nedostatky našich těl a většina lidí v nich vypadá lépe. Také Vás ušetří domácí scény tím, že zakryjí jak moc se Vám líbí kamarádka Vaší ženy:-)
Autor: Naturisti Titulek: Re: Museli bychom být upřímější
Mám odpozorováno, že šaty opravdu dělají člověka. Přijímání nahoty je ale určitý stupeň kulturnosti (národa :-). Co se týče koupání nebo opalování, tak jsou plavky skutečně a bezvýhradně JEDNO VELKÉ LIDSKÉ NEDOROZUMĚNÍ.
Autor: Aragorn Titulek: Nahota
Dobrá či špatná? Pro zahalování je kromě důvodů uváděných Jetvartem snad ještě i to, že zahalování „sexuálně vzrušivých“ zón sex spíše podporuje než naopak, jedno z největších nebezpečí pro sex je totiž „zevšednění“, což by se při „trvalé nahotě“ nám klidně mohlo stát. Ovšem, tento důvod jistě církve na mysli nemají, tam je zřejmě jejich postoj k nahotě naopak dán myšlenkou, že sex jako takový je špatnost (pokud neslouží výlučně k plození) a nahota je špatná už v principu. Což je ovšem nesmysl, neboť pokud by tak tomu bylo, nebyl by pro Boha jistě problém, aby se lidé rodili už zahalení v košili, která by byla trvalou součástí jejich těl 🙂 Asi nejlepší je, najít si k nahotě přirozený vztah či něco jako „zlatou střední cestu“ …
Autor: Naturisti Titulek: Re: Nahota
Vůbec nepočítám, že by došlo k „zevšednění nahoty“. A už vůbec ne v našich zeměpisných šířkách. Dneska běžný člověk maká od nevidím do nevidím a to je vždy v oblečení. Pokud stráví pár hodin týdně (měsíčně) u vody na Adama (ještě lépe na Evu), tak se mu nahota jistě neomrzí a nezevšední. Do práce v montérkách, saku, svetru, uniformě, na koncert v obleku, na fotbal v dresu…a k vodě bez NIČEHO! 🙂 Tak nějak by to mělo fungovat.
Autor: zlamal Titulek: nahota
Pan Fridrich opet predvadi dusevni exploze. Je zajimave, ze az na ridke vyjimky nikdo nevzal do uvahy proc drtiva vetsina nabozenstvi a filozofickych nauk nahotu odsuzuje. Ona totiz nahota neni jen o tom, zda-li zakryji telo atd. Vnucuje chca nechca i myslenky na pohlavni pud a s tim spojene procesy, coz , jak zde jiz jeden pripevatel neni vhodne vechvili, kdy spolecnost zapasi o preziti a to jak pri zajistovani zakladnich vyzivujicich potreb, tak i z hlediska vyssich principu. Pouze jistou formou odrikani nakonec jedinec dosahne vyssi miry uspokojeni. To plati v sexu, beznem zivote i v praci. Bohuzel konzumni zpusob zivota, tak jak je dnes prezentovan , spociva hlavne v tom na nic necekat a uspokojit sve touhy ihned. Nemit zabrany atd. Jenze pokud ztratime ostych pred nahotou, pred cim jej ztratime pak..???
Autor: milan Titulek: Re: nahota
právě! ztratíme ostych. jenže, aby člověk něco ztratil, tak to napřed musel získat. a otázka zní: získal to přirozeně, pochopitelně, získal to kvůli boulibým věcem, v souladu se smyslem přírody? země? vesmíru? nebo je snad vesmír a příroda něčím stydlivým?
Autor: Naturisti Titulek: Re: nahota
Maruško, nestyď se, zazpívej nám Skákal pes, nestyď se, běž si sama koupit zmrzlinku… Ostych může být kdykoli a před čímkoli. Člověk by měl mít zábrany někoho zmlátit, okrást, ponížit ho. Nahota není důvod ke studu. Nahota je důvod k radosti.
Autor: Karel Mueller Titulek: Nudismus
Plavky jsem odložil poprvé v osmnácti, tedy hodně dávno. Nudismus je mimořádně zdravý psychicky i fyzicky, rozhodně získáte jiný vztah – lepší – k ženám a nakonec i k sexualitě. Protiargumentovat voyerstvím a exhibicionismem je dost problematické – v širším slova smyslu je každý muž voyer a každá žena exhibicionistka – nesmí tím však obtěžovat. Ve starém Řecku byla nahota úzce spojena s kultem kalokagatha, díky němuž vznikla elita v tom pravém slova smyslu, patrně jedina napříč celými dějinami. Má ale pravdu Dr. Plzák, že nudisty pohled na nahé tělo nevzrušuje – to je daň za nudismus.